Umblet

Roma în 4 zile. Cum am făcut aproape 20 de km pe jos zilnic, în capitala Italiei

Anul ăsta am vrut să-mi petrec ziua de naștere în altă parte decât la birou sau pe la noi. Pentru că mi s-a părut că unele city-break-uri echivalează ca buget cu o vacanță prelungită la noi în țară, am ales de data asta Roma pentru 4 zile.

Și pentru că mereu funcționez pe principiul „see ALL things”, am încercat să-mi organizez vizita într-un fel care să-mi permită să bifez obiectivele turistice clasice, dar și să-mi las loc să descopăr destinații poate mai puțin frecventate, dar care îți pot arăta realmente amprenta unui loc.

Las mai jos experiența mea la Roma, organizată pe zile, cu idei despre locuri în care să mănânci, ce să vizitezi, pe unde să te plimbi și niscaiva peripeții de care eu una nu scap, oriunde m-aș duce și oricât de bine m-aș organiza.

Disclaimer: vacanța noastră nu s-a ferit de mult mers pe jos și a fost axată mai mult pe plimbat și văzut lucruri din exterior decât pe vizitat, cu stat la cozi sau timp petrecut în interior. Opțiuni personale și de gust, utile dacă trebuie să te încadrezi într-un buget redus sau dacă ești fanul explorării unui oraș prin străzile lui mai întâi, ca noi. 😊

Ziua 0. Peripeții turistice

Doar de dragul poveștii, trebuie să spun că noi am ajuns la Roma seara, cu o întârziere de o oră a avionului (*după ce anterior, ni se schimbase cu totul data decolării) și cu o altă jumătate de oră petrecută în aeroport, la o coadă imensă de verificare a buletinului.

Astea pot fi detalii importante, atunci când ești puțin contra-cronometru, noaptea, într-un oraș străin în care vrei să te folosești, pe cât se poate, de transport în comun ca să ajungi de la aeroport (noi am aterizat pe Ciampino) până în cealaltă parte a orașului, tocmai înspre Vatican (unde am avut cazarea), cu o oprire în Termini, care e nodul lor de legătură cu părțile cele mai importante ale orașului.

Și e rost de peripeții când după 22:30 shuttle bus-urile spre Termini pleacă mult mai rar, iar la 23:30 metroul lor se închide. Luați-vă, pe cât se poate, bilete de dinainte – de la casele de bilete sau online – la shuttle bus-uri, ca să aveți prioritate la plecare. Altfel s-ar putea să vă treziți ca noi: fix când era să răsuflăm ușurați, am auzit un ”sorry, the bus is full and the next one is in one hour”.

În fine, nu mai zic și de faptul că oboseala și panica se măresc considerabil atunci când nici nu dai de proprietarul apartamentului unde urmează să te cazezi, să îi spui că întârzii și că speri că te așteaptă – telefon închis, caz pierdut; și, în sfârșit, când găsești pe cineva să îți deschidă ușa în creierii nopții după ce trezești tot blocul de apartamente (se făcuse aproape 12:00 până am ajuns), acel cineva nici nu știe boabă de engleză, să te-nțelegi om cu persoană.

Treptele pe care a trebuit să le urcăm noaptea, spre cazare

Dar norocul se mai și schimbă a doua zi…

Ziua 1. Ploaie și vânt puternic. 19 kilometri pe jos. Coafura rezistă?

Vorba vine că „se schimbă”. Parțial. Pentru că am avut parte de potopul lui Noe. Eram înarmați deja cu pelerine și umbrele, dar tot nu e cel mai plăcut lucru să te prindă furtuna de 4 ori într-o zi, deși are și ploaia avantajele ei: mai puțini oameni gură-cască la obiectivele cele mai populare ale Romei. Avantaj tu – pentru că poți să te uiți pe îndelete la ce-ți iese-n cale. Uite ce-am avut noi planificat.

Piazza Venezia

A fost primul contact cu Roma. O piață maaaare, care, din ce ne-am dat seama, funcționează ca un punct central, unde se intersectează cele mai multe autobuze spre toate zonele importante ale capitalei. E și piața din care Mussolini își ținea majoritatea discursurilor către mulțimi.

Palatine Hill

Una dintre cele mai vechi zone care s-a păstrat de pe vremea Imperiului Roman, un loc cu o încărcătură istorică și simbolică destul de mare, pentru că aici se spune că au fost găsiți Romulus și Remus de către lupoaică. Ruine și iar ruine, care arată spectaculos, ce-i drept, și care sunt un fel de preview pentru ce are orașul ăsta de oferit.

Colosseum

Cel mai mare amfiteatru antic folosit pentru luptele cu gladiatori și diverse spectacole publice arată la fel de impresionant și în realitate, nu doar în poze. Noi am preferat să-l vedem doar din exterior de data asta, dar probabil că merită și un tur ghidat printre ruine. Neapărat alegeți ”skip the line” – accesul se făcea destul de greu chiar și pe o zi cu ploaie.

Ne-am oprit să mâncăm undeva în apropierea lui, la Pasqualino Al Colosseo, local pe care l-am ales la întâmplare, doar uitându-ne din stradă la el, dar care s-a dovedit a fi numai bun pentru un brunch cinstit.

Piazza Navona

Există o vorbă în Roma: nu vezi apa de fântâni. Bine, nu ştiu dacă e chiar aşa, dar hotărât lucru: Roma are o multitudine de piețe și fântâni, de poți să le numeri ca pe oi, înainte să adormi. Piazza Navona e una dintre cele mai faimoase – și are nu mai puțin de trei fântâni: Fountain of the Four Rivers (cu un monument egiptean în mijloc), Fountain of Neptune și Fontana del Moro.

Jewish Neighbourghood

Cartierul evreiesc a fost o surpriză foarte frumoasă, unul dintre locurile cu cele mai frumoase străduțe, pe care am deviat complet de la traseul nostru. Am găsit aici pereți cu picturi ingenioase, magazine care încă mai păstrau tot felul de luminițe și decorațiuni de la Crăciun, blocuri de apartamente cu verdeață și, în general, un cartier liniștit și plăcut.

Campo de’ Fiori

Campo de’ Fiori ne-a ieșit în cale cu tarabe în care se vindeau tot felul de fructe, legume și alte gusturi locale. Piața se pare că a fost cândva un loc în care se făceau execuții, în ciuda numelui inofensiv (în traducere, „câmp de flori”).

Pantheon

Ce se mai poate spune despre Pantheon și nu se știe deja? Cel mai bine păstrat monument antic al Romei este impresionant cu-adevărat; construcția se pare că e, de fapt, la a treia versiune, după ce primele două au ars rând pe rând. Pantheonul a fost poate singurul motiv pentru care chiar ne-am dorit să plouă, pentru că voiam să vedem cum pică ploaia prin Oculus (gaura din dom) și cum dispare printr-un sistem de scurgere din podea, simplu şi eficient. N-am avut acest noroc, dar am putut să stăm câteva minute „în liniște” (asta pentru că vocile care strigau din 5 în 5 minute „Silenzio!” erau mai răsunătoare decât sutele de turiști curioși), pe băncile din interior. Apropo, intrarea în Pantheon este liberă.

Piazza Campidoglio

Când am ajuns la baza pieței Campidoglio, mai întâi am exclamat un „spune-mi că nu trebuie să urcăm toate treptele alea”. Nu de alta, dar pe finalul unui traseu măricel, într-o zi cu ploaie torențială, simțeam că nu mai avem suflu să mai facem un pas în plus. Norocul a fost că treptele care mă speriaseră inițial duceau de fapt spre o biserică: Church of Santa Maria in Aracoeli.

Chiar pe lângă aceste trepte însă, tot urci spre Piazza Campidoglio, pentru că te îndrepți spre una dintre cele șapte coline ale Romei, Capitolin. Piața e construită după un design al lui Michelangelo, care nu a trăit să o vadă și finalizată.

Trastevere

Și-așa am ajuns și în Trastevere, unul dintre cartierele lăudate de „mâncăcioși” pentru gusturile locale și asemănat cu un fel de „centru vechi” al Romei. Așa că aici ne-am decis și noi că vom lua cina. Am dat peste unul dintre acele restaurante la care, dacă clipești, vei ajunge să stai la o coadă de cel puţin câțiva metri, care se formează instant (se-ntâmplă des asta în Roma, la restaurantele foarte bune). Am ales, deci, Tonnarello și îl recomandăm, nu doar pentru că la final am primit acadele, ci şi pentru că serviciul a fost rapid, mâncarea delicioasă şi atmosfera numai bună de marcat o zi de naştere.

Străzile cartierului Trastevere

Ziua 2. În sfârșit, soare. Și un tur făcut de două ori la Vatican

Vaticanul a fost singurul obiectiv turistic pentru care chiar am cumpărat bilete. N-am vrut să ratăm muzeele celebre, așa că un „skip the line” ne-a salvat de mult timp pe care puteam să-l petrecem la coadă. Pachetul pe care ni l-am cumpărat includea și un tur cu autobuzul prin grădinile Vaticanului și începea la 11:15. Am ieșit din Vatican puțin după ora 15:00, cu niște kilometri buni parcurși în interior.

Vatican Gardens, Vatican Museums, Capela Sixtină, Basilica di San Pietro

După Vatican, îți e destul de clar că religia a fost dintotdeauna una dintre cele mai mari puteri în stat. Bogăție cât vezi cu ochii: Vaticanul are propria infrastructură – de la heliport la o stație de tren, nimic nu lipseşte.

În muzeele din Vatican, cel mai util cred că ar fi fost un ghid; e imposibil să prinzi toată esența a ceea ce vezi, dacă nu ai pe cineva care să-ți spună măcar două vorbe despre toate operele de artă care-ți ies în cale. Noi stăteam gură-cască pe lângă alte grupuri de turiști, de la care mai prindeam câte-o poveste despre camerele în care ne aflam.

Vatican Musems

Altfel, senzația era că mulțumile de oameni se îndreptau pe repede-înainte spre Capela Sixtină, deși sunt atâtea alte camere în care să te minunezi de arhitectură, picturi și sculpturi până la punctul central de interes și cel mai popular dintre toate: operele lui Michelangelo, Botticelli și alții.

Vatican Gardens

Da, Capela Sixtină e grandioasă și merită. Dar să vă spuncum am ajuns noi să o vedem de două ori în decurs de jumătate de oră, pentru că n-am fost atenți să ieșim pe singura ieșire spre Basilica di San Pietro, pe care ne doream mult să o vizităm. Drumul până la Capelă ne luase deja aproape două ore, așa că, atunci când ne-am dat seama că ieșiserăm în partea greșită (neapărat ieșiți spre dreapta din Capela Sixtină dacă vreţi să ajungeţi la San Pietro, fără să fie nevoie să ocoliţi tot Vaticanul), ne-am gândit că trebuie să fie o modalitate mai ușoară să ne întoarcem de unde plecaserăm. Greșit. A trebuit să luăm un lift spre etajul 1, doar ca să ne dăm seama că eram din nou în Sala hărților – în traducere, asta însemna că aproape o luam de la capăt cu turul, așa că ne-am făcut o cruce mare cu limba și am început să dăm din coate printre sutele de turiști, să ne facem culoar de trecere rapidă și ajungem din nou în Capela Sixtină fără să mai pierdem ore în șir.

Vedere din interiorul Vatican Museums

Am reușit să refacem traseul în mai puțin de 20 de minute, asta incluzând o scurtătură și-o glumă legată de faptul că se zice că „vezi Capela Sixtină doar o dată-n viață”. Eh, noi o vedeam deja a doua oară în mai puțin de jumătate de oră. A doua oară chiar am găsit nişte locuri libere undeva pe margine, unde am putut sta şi admira cu gura larg căscată imensul tavan al lui Michelangelo.

Basilica di San Pietro a meritat chiar și turul făcut de două ori prin muzeele Vaticanului. Cea mai mare biserică din lume și cea mai cunoscută construcție în stil renascentist, biserica e imeeensă și absolut fascinantă.

Borgo

Am ieșit din Vatican amețiți și lihniți de foame. Absolut întâmplător, am dat peste un cartier chiar la ieșirea din reședința papală, Borgo, care ne-a plăcut foarte mult. Pe o străduță frumoasă, plină ochi cu locuri unde să te-așezi la o pizza, am mâncat într-un local pe care nici nu l-am găsit nicăieri pe TripAdvisor, dar care ne-a plăcut foarte mult. Se numeşte Marcantonio Trattoria–Pizzeria şi e unul dintre locurile alea unde simţi puternic ospitalitatea localnicilor.

Castel Sant’Angelo

Conceput după o idee a împăratului Hadrian și ulterior transformat de papi în castel și loc de refugiu pentru ei, castelul e înconjurat astăzi de un parc în care am stat pentru puțin timp. Locul e foarte animat de tot felul de performeri stradali, iar Tibru se vede foarte fain de lângă castel. Tot în zonă am dat peste un târg cu lucruri de tot felulși peste un carusel foarte simpatic pentru copii.

Via Margutta

Nu puteam să ratăm ceea ce e cu siguranță probabil una dintre cele mai selecte zone ale Romei. Via Margutta e o stradă pe care au locuit Federico Fellini şi soţia sa, actriţa Giulietta Masina (la 110!), acum o stradă pe care găsești tot felul de magazine cochete: de la galerii de artă, la obiecte de decor, magazine de bijuterii, restaurante micuțe și birouri de arhitectură cu geamuri mari, de sus până jos. De aici am minunăția asta de poză.

Piazza del Popolo

Piazza del Popolo a fost una dintre cele mai „gălăgioase” experiențe de la Roma. E și una dintre cele mai mari piețe ale orașului, cu un obelisc egiptean de peste 20 de metri în centru și cu o simbolistică legată puternic de călătorii care veneau la Roma și care intrau de obicei în oraș chiar prin această piață.

Galleria Borghese

Probabil al doilea lucru care chiar ar fi meritat vizitat în Roma, după Vatican. Noi am ajuns la ora închiderii la această faimoasă galerie de artă, însă ne-am bucurat la fel de mult de grădinile și parcul din jurul acesteia, un obiectiv turistic în sine.

Spanish Steps

De aici a început puțin nebunia. Deja era vineri seară și turiștii se înghesuiau puternic să-și facă o poză la apus de sus, pe treptele spaniole de unde vezi o panoramă frumoasă a orașului. Foarte celebre în popular culture, Spanish Steps numără nu mai puțin de 136 de trepte, pe care mă bucur că… le-am coborât, de data asta.

Trevi Fountain

Apogeul obiectivelor turistice e, cu siguranță, Fontana di Trevi. Cea mai celebră fântână din lume, un monument baroc imens, e mereu înconjurată de hoarde de turiști care vor să arunce un bănuţ şi să-și facă un selfie cu ceea ce a ajuns un simbol puternic al Romei.

Da, fântâna e impresionantă, dar senzația că te calci în picioare cu alți turiști ca să poți doar să o vezi îi mai ia un pic din farmec, pentru mine. Tot cartierul Trevi este extrem de frecventat de turiști și ne-a adus aminte de ce Roma e atât de populară în Europa. Ne-am dat seama în acest punct și de ce, probabil, am fost destul de norocoși că a plouat și că am vizitat obiectivele turistice „clasice” în timpul săptămânii, pentru că weekendul deja aducea cozi peste cozi oriunde vedeai cu ochii. Aveţi grijă la vânzătorii ambulanţi din marile aglomerări, care vor face orice numai să vă sustragă nişte bani în schimbul unor brăţări sau coliere de lemn sau piele, făcute de ei.

Ziua 3. Going undergound. Cartiere ale localnicilor și obiective turistice mai puțin populare

Tocmai ca să evităm aglomerația și pentru că bifaserăm deja cele mai importante și cunoscute obiective turistice în primele două zile, ziua 3 am dedicat-o unor cartiere și zone de la care nici noi nu știam sigur la ce să ne așteptăm. Dar care au fost surprize frumoase.

Pyramid of Gaius Cestius și Non-Catholic Cemetery of Rome

N-aveam cum să ratăm ceea ce putea să pară ușor o anomalie într-un oraș ca Roma: o piramidă, care servește ca loc de mormânt pentru Gaius Cestius, magistrat și Tribun al poporului.

Fix în spatele acesteia se ascunde un cimitir, un loc foarte liniștit care poate fi vizitat în schimbul unei donații modice și care e loc de înmormântare pentru mai mulți poeți celebri, dar și pentru alți artiști, arhitecți sau scriitori de altă religie decât cea catolică.

Mormântul poetului Keats, Non-Catholic Cemetery of Rome

Testaccio Market

Ușor ușor, am ajuns în Testaccio, un cartier lăudat pentru atmosfera locală. Testaccio găzduiește și una dintre mai interesante piețe, un fel de Obor mai rafinat, unde poți să mânănci din bunătăți tradiționale la prețuri mult mai mici decât în restaurantele centrale.

Străzile din cartierul Testaccio

Aventine Hill, Santi Bonifacio ed Alessio și Orange Garden

Dinspre Testaccio am urcat spre colina Aventin, unde trebuia să vedem faimoasa Aventine Key-Hole (adică locul de unde poți zări Vaticanul pe gaura cheii, printr-un aliniament foarte nimerit și unic). Dar coada de câțiva zeci de metri ne-a dat înapoi de la a privi câteva secunde pe o gaură de cheie. O coadă în Roma trebuie să merite mai mult.

Așa că am preferat să vizităm mai degrabă încă o biserică, Santi Bonifacio ed Alessio, și să ne îndreptăm apoi spre Giardino degli Aranci, grădina de portocali, dar și de pini meditraneeni (sau pini-umbrelă), de unde poți vedea la fel de bine Vaticanul.

Basilica Santi Bonifacio ed Alessio
Orange Garden, Aventine Hill

Circus Maximus

Am trecut, în drumul nostru spre centru, și pe lângă Circus Maximus, un fost stadion roman dedicat în trecut curselor cu cai.

Bonus: am lăsat-o mai lejer cu vizitatul și seara am stat la coadă (a meritat!) poate la unul dintre cele mai bune restaurante din Roma, Cantina e Cucina. Servire impecabilă (ţi se oferea  prosecco încă de la coadă, doar pentru că binevoiești să aștepți), chelneri prietenoși, platouri tradiționale imense. Și unde mai pui că fix lângă era cel mai bun tiramisu din Roma (conform TripAdvisor, dar și potrivit gusturilor noastre) – în zece arome diferite, la Two Sizes.

Ziua 4. Se poate și mai underground de atât? Cartierul artei urbane și mai multe bazilici

Pentru că asta era și ziua plecării, ne-am ținut aproape de Termini (de aici urma să luăm un autobuz spre aeroport).

Termini în sine nu e cea mai prietenoasă sau cea mai frumoasă zonă a Romei – e un fel de Gara de Nord a noastră –, dar auziserăm că San Lorenzo, la o aruncătură de băț de Termini, ar fi acest cartier studențesc al graffiti-ului și al vieții de noapte. Așa că ne-am zis să vedem ce-o să iasă.

San Lorenzo

Sunt zeci de picturi urbane în San Lorenzo. Unele dintre ele chiar arată foarte bine. Nu ești la fel de pregătit însă pentru contrastul dintre artă și mizeria micului cartier care, deși se laudă cu o viață dinamică și agitată, era destul de pustiu în mijlocul zilei, în duminica în care l-am vizitat. Nimic neobișnuit, dacă te raportezi inclusiv la cum stau lucrurile la noi, în București, dar o surpriză destul de mare pentru Roma.

Pe de altă parte, am mâncat foarte bine într-unul dintre restaurantele lor, Osteria Pizzeria Sanlollo, un loc extrem de elegant și neașteptat pentru un cartier cu un vibe atât de underground.

Basilica di Santa Prassede, Basilica di Santa Maria Maggiore, Basilica Santa Maria degli Angeli e dei Martiri

Am încheiat vacanța la Roma cu un tur de forță de bazilici, pe care am reușit să le vizităm legat, pe drumul de întoarcere spre Termini. Toate cu mozaicuri impresionante și tot felul de curiozități pe care le-am observat pentru prima dată: de la lumânări electrice pe care „le aprindeai” cu un bănuț, cabine de spovedit organizate pe limbi și primul concert de orgă la care am asistat vreodată.

Basilica di Santa Prassede
Basilica Santa Maria degli Angeli e dei Martiri

Dintre toate, Bazilica Santa Maria Maggiore este chiar una din cele patru bazilici papale din Roma, monument istoric din secolul al cincilea, edificiu înscris pe lista UNESCO a patrimoniului mondial.

Basilica di Santa Maria Maggiore

***

Da, Roma e o destinație foarte populară în mod normal. Și înțelegi rapid de ce: are o istorie îndelungată, ceea ce-ți permite, ca turist, să faci doar un pas mai la dreapta și să mai dai peste ceva care merită vizitat. E un oraș ideal să te plimbi mult, să mănânci bine și să te minunezi de o industrie turistică extrem de bine pusă la punct.